Zarządzenia
Zarządzenie nr 1
Zarządzenie nr 1 /2023 z dnia 10 marca 2023 r.
POLITYKA PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI
w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
- ZASADY OGÓLNE
- Obowiązkiem Teatru Dramatycznego im. J.Szaniawskiego w Wałbrzychu (zwanego dalej Teatrem) - jako PRACODAWCY jest przeciwdziałanie mobbingowi, dbałość o dobro instytucji, współtworzenie pozytywnego wizerunku, wpływanie na kulturę, wydajność Pracowników oraz prestiż Teatru.
- Kodeks Pracy [Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., Kodeks Pracy (Dz.U.2022. poz.1510.], określa:
a) MOBBING, jako działania lub zachowania dotyczące Pracownika lub skierowane przeciwko niemu, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu Pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie Pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników (art.94 3 Kodeksu pracy);
b) MOLESTOWANIE SEKSUALNE- jako każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci Pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie jego godności w szczególności stworzenie wobec Pracownika zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery, przy czym zachowanie to może przybierać elementy werbalne, pozawerbalne lub fizyczne (art. 18 3a kodeksu pracy);
c) PRACOWNIK/osoba zainteresowana - każda osoba, w stosunku do której został wysunięty zarzut stosowania mobbingu, jak również każda osoba, która poddana została zjawisku mobbingu - osoba pozostająca w stosunku pracy z Pracodawcą.
- Priorytetowym celem wprowadzenia postanowień POLITYKI PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI jest wspieranie działań sprzyjających budowaniu pozytywnych relacji między pracownikami w Teatrze, podejmowanie aktywnych starań, aby środowisko pracy w Teatrze było wolne od mobbingu oraz innych form przemocy, zarówno przełożonych, jak i innych Pracowników.
- PRACODAWCA nie akceptuje mobbingu, ani żadnych innych form przemocy psychicznej lub fizycznej.
- Pracodawca nie akceptuje przejawów dyskryminowania w tym zachowań o charakterze seksualnym – stanowi o tym art.18 3 a Kodeksu pracy;
- Zobowiązuje się Pracowników do niepodejmowania działań noszących cechy mobbingu i przeciwdziałania jego stosowaniu przez inne osoby, a ponadto do informowania Pracodawcy o każdej formie zaistnienia tego zjawiska.
- Stwarzanie sytuacji zachęcających do mobbingu bądź stosowanie mobbingu może być uznane za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
- Obowiązek powstrzymywania się od praktyk mobbingowych odnosi się do zachowań własnych Pracodawcy oraz do egzekwowania od pozostałych Pracowników Teatru zachowań etycznych, nienaruszających godności pozostałych współpracowników.
- W celu działań prewencyjnych, przeciwdziałania zjawisku mobbingu na terenie Teatru powołuje się PEŁNOMOCNIKA DS. PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI oraz – w przypadku bardziej złożonych i skomplikowanych spraw dot. rozpoznawania konkretnych przypadków zjawiska mobbingu - KOMISJĘ ANTYMOBBINGOWĄ.
- Powołanie Pełnomocnika oraz Komisji nie zwalnia Pracodawcy z odpowiedzialności, lecz jest elementem zarządzania sytuacją mobbingu, zgłoszoną przez Pracownika.
- Powołanie PEŁNOMOCNIKA DS PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI
- Każdy Pracownik Teatru ma prawo zgłosić Pełnomocnikowi ds. Przeciwdziałania Mobbingowi w Teatrze skargę - słownie lub na piśmie - w sprawie nieprawidłowości i naruszeń regulaminu wewnętrznego Teatru lub zasad współżycia społecznego.
- Skarga powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego, twierdzenia na poparcie przytoczonych okoliczności i wskazanie sprawcy bądź sprawców mobbingu.
- Poszkodowany powinien własnoręcznie podpisać skargę i opatrzyć ją datą.
- Skarga nie może zostać bez odpowiedzi, by nie doprowadzać do dalszych nieporozumień, a w konsekwencji do pogorszenia wizerunku Teatru.
- PEŁNOMOCNIK przekazuje Pracodawcy informację o zgłoszeniu uwag lub skargi Pracownika oraz podejmuje działania w celu wyjaśnienia, czy doszło do mobbingu, ustalenia przejawów mobbingu oraz prowadzi działania wyjaśniające lub mediacyjne aż do sformułowania propozycji dla Pracodawcy w zakresie:
- sposobu i trybu zakończenia postępowania odnośnie zgłoszonej skargi,
- zapobiegania oraz usuwania skutków mobbingu w przyszłości,
- rozpoznania zgłoszonej skargi przez KOMISJĘ ANTYMOBBINGOWĄ
Ze skargi ustnej Pełnomocnik sporządza notatkę służbową, którą zgłaszający podpisuje.
- KOMISJA ANTYMOBBINGOWA
- KOMISJA ANTYMOBBINGOWA jest to organ powołany przez Pracodawcę do podjęcia działań, mających na celu wyjaśnienie, czy w Teatrze doszło do mobbingu, ustalenie jego przejawów poprzez spotkania oraz rozmowy z osobą zgłaszającą mobbing, osobą podejrzaną o mobbing oraz ze świadkami sytuacji potencjalnie kwalifikowanych jako mobbing, w celu sformułowania propozycji dla Pracodawcy w zakresie zapobiegania i usuwania skutków mobbingu, zgromadzenia informacji i dokumentacji koniecznej do podjęcia odpowiednich decyzji strategicznych, w tym wydania opinii, czy w ocenie Komisji doszło do naruszeń regulaminu wewnętrznego Teatru lub zasad współżycia społecznego.
- Komisja Antymobbingowa nie ma uprawnień, by orzekać czy doszło do naruszenia prawa.
- Postępowanie przed Komisją Antymobbingową powinno mieć charakter poufny.
- KOMISJA nie ma charakteru stałego, lecz tworzona jest odrębnie do każdego postępowania wyjaśniającego.
- SKŁAD KOMISJI ANTYMOBBINGOWEJ
- SKŁAD KOMISJI jest 5-osobowy i reprezentuje wszystkie grupy pracownicze Teatru - pracowników merytorycznych i administrację [1 osoba] , zespół artystyczny i związki zawodowe [1 osoba], zespół gospodarczy [1 osoba] , zespół techniczny [1 osoba] , przedstawiciel Pracodawcy [1 osoba] – czyli Pracowników, których wiedza i doświadczenie życiowe dają gwarancję obiektywnego i wnikliwego zbadania danej sprawy, by zapewnić zróżnicowanie opinii i różnych punktów widzenia.
- Członkiem Komisji nie powinna być osoba, której dotyczy skarga o mobbing ani kierownik komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony skarżący Pracownik.
- Pracami KOMISJI kieruje PRZEWODNICZĄCY [przedstawiciel Pracodawcy] - osoba posiadająca wiedzę o instytucji, pracownikach, strukturze oraz z dostępem do danych pracowniczych – jest to KIEROWNIK DZIAŁU KADR w Teatrze.
- Przewodniczący organizuje pracę Komisji w zakresie ustalania terminów spotkań, powiadamiania zainteresowanych o planowanych posiedzeniach, protokołowania posiedzeń, przechowywania zgromadzonej dokumentacji przez okres 3 lat i przekazywania dokumentów, będących efektem pracy KOMISJI do dalszego rozpatrywania.
- Członkom Komisji na czas pracy Komisji oraz Pełnomocnikowi ds. Przeciwdziałania Mobbingowi w Teatrze na czas jego działań, Pracodawca udziela zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
- Do składu KOMISJI może być powoływana – w charakterze doradcy i w zależności od potrzeb - osoba neutralna z zewnątrz, z wiedzą i doświadczeniem nt. konfliktów pracowniczych, co zwiększa zaufanie osób zgłaszających nieprawidłowości do prac Komisji i jej decyzji.
- POSIEDZENIA i RAPORT Z DZIAŁANIA KOMISJI
- Komisja przed rozpoczęciem obrad powinna mieć możliwość wcześniejszego spotkania, które zwołuje Przewodniczący, by jej członkowie mogli ustalić dotychczasową wiedzę o konkretnej sprawie do rozpatrzenia oraz dla przypomnienia zasad pozostawania neutralnymi wobec osób i faktów. Spotkanie to służy także ustaleniu listy osób, z którymi KOMISJA powinna się spotkać.
- Posiedzenie KOMISJI i spotkania ze świadkami, osobami zgłaszającymi oraz osobą/osobami, których zgłoszenie dotyczy, powinno odbyć się niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, jednak nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia skargi.
- Komisja powinna dokonać OCENY ZASADNOŚCI skargi nie później niż w ciągu miesiąca od daty rozpoczęcia postępowania.
- Jeżeli Komisja uzna to za celowe może przedłużyć postępowanie w celu dokonania mediacji między skarżącym, a Pracownikiem obwinionym o stosowanie mobbingu, nie dłużej jednak niż o 2 tygodnie.
- Spotkania KOMISJI mogą się odbyć grupowo lub – w zależności od potrzeb- tylko indywidualnie, np. z osobami których zgłoszenie dotyczy personalnie.
- Spotkanie z OSOBĄ OBWINIANĄ powinno się odbyć na końcu, tak by móc zapytać o dotychczas zebrane zastrzeżenia.
- Po wysłuchaniu skarżącego, Pracownika obwinionego o stosowanie mobbingu, świadków, a nadto rozpatrzeniu dowodów przez nich przedłożonych, Komisja - przy obecności co najmniej 3 jej członków - dokonuje oceny zasadności skargi i przekazuje ją Pracodawcy w postaci RAPORTU.
Z każdego posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół;
- RAPORT, będący wynikiem postępowania wyjaśniającego, przeprowadzonego przez KOMISJĘ ANTYMOBBINGOWĄ powinien zawierać wnioski, ewentualne rekomendacje w zakresie niezbędnych działań w celu usunięcia skutków i zapobiegania na przyszłość sytuacjom trudnym, w tym propozycje rozwiązania konkretnego, objętego zgłoszeniem lub skargą sporu w oparciu o wszystkie zebrane informacje.
- W przypadku uznania skargi za zasadną, Pracodawca niezwłocznie podejmuje działania zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania ich ponownemu wystąpieniu. Raport stanowi dla Pracodawcy podstawę do wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za dopuszczenie się zachowań mobbingowych z zachowaniem uregulowań Kodeksu pracy oraz do wdrożenia działań naprawczych w Teatrze.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA DZIAŁANIA KOMISJI ANTYMOBBINGOWEJ
- Komisja Antymobbingowa jest organem pomocniczym Pracodawcy w walce ze zjawiskiem mobbingu, stanowiąc tym samym przejaw realizacji obowiązków ustawowych na niego nałożonych.
- Błędy KOMISJI popełnione w toku postępowania wyjaśniającego, np.:
- błędne ustalenie stanu faktycznego;
- niewysłuchanie wszystkich zainteresowanych osób;
- brak obiektywizmu;
obarczają wyłącznie Pracodawcę, jednak Członkowie Komisji zobowiązani są do szczególnej rozwagi, by RAPORT, w oparciu o który Pracodawca podejmuje, m.in. decyzje personalne (np. przeniesienie Pracownika na inne stanowisko) nie miał znamion lub charakteru krzywdzącego dla stron postępowania.
- W zależności od potrzeb i zgłoszeń Pracowników - Pracodawca przeprowadzi szkolenie wewnętrzne, dotyczące mobbingu, którym zostaną objęci wszyscy Pracownicy Teatru, za pisemnym potwierdzeniem odbycia szkolenia.
- Wszystkich Pracowników zobowiązuje się do złożenia oświadczenie o zapoznaniu się z POLITYKĄ PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI w Teatrze Dramatycznym im. J.Szaniawskiego w Wałbrzychu, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego Zarządzenia.
- Pracodawca raz w roku dokona oceny funkcjonowania POLITYKI PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI w Teatrze.
- Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 10 marca 2023 r.
podpisała Danuta Marosz
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 1 / 2023 z dnia 10 marca 2023r.
- POLITYKA PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI
w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
OŚWIADCZENIE o zapoznaniu się z POLITYKĄ PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI
w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu
...................................................................................... (imię i nazwisko pracownika) ...................................................................................... (stanowisko służbowe) ...................................................................................... (komórka organizacyjna)
Oświadczam, że zapoznałem się z POLITYKĄ PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu i zobowiązuję się do przestrzegania jej postanowień.
……………………………….
Podpis
Zarządzenie nr 2
Zarządzenie nr 2/2023
REGULAMIN
NAJMU POMIESZCZEŃ w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejszy REGULAMIN określa zasady udostępniania oraz użytkowania pomieszczeń, których właścicielem jest Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego, plac Teatralny 1, 58-300 Wałbrzych zwany dalej TEATREM.
- REGULAMIN nie dotyczy pomieszczeń DOMU AKTORA w Teatrze [plac Teatralny 3, 58-300 Wałbrzych] oraz Bufetu Teatralnego pn. „MIEJSCE” których udostępnianie i użytkowanie objęte jest odrębnymi zasadami.
- REGULAMIN niniejszy obowiązuje NAJEMCÓW i UCZESTNIKÓW wydarzeń KOMERCYJNYCH i NIEKOMERCYJNYCH, takich jak: koncerty, spektakle, widowiska artystyczne, prezentacje, pokazy, wystawy, warsztaty, kursy, szkolenia, konferencje, wykłady, lub innego typu spotkania o charakterze artystycznym, kulturalnym, rozrywkowym, edukacyjnym, oświatowym, branżowym, promocyjnym.
- Pierwszeństwo w najmie pomieszczeń przysługuje podmiotom non profit lub o statusie instytucji pożytku publicznego, prowadzącym niekomercyjną działalność o charakterze edukacyjno-oświatowym, artystycznym, stowarzyszeniom twórczym, artystom indywidualnym, organizacjom pozarządowym, jednostkom samorządu terytorialnego.
- Wszelkie wydarzenia organizowane przez Najemców w Teatrze NIE MOGĄ NOSIĆ ZNAMION działań propagandowych, politycznych, agitacyjnych, agresywnych, siejących nienawiść, niezgodę, wykluczających, naruszających dobra osób trzecich, zasady dobrego współżycia, normy etyczne itp.
- W przypadku najmu pomieszczeń na działania sprzeczne z przepisami prawa, w sposób negatywny wpływające na wizerunek Teatru, niezgodne z zapisami niniejszego Regulaminu – Teatr zastrzega sobie prawo odmowy najmu pomieszczeń lub może w każdej chwili przerwać realizację wydarzenia przez Najemcę.
- W uzasadnionych przypadkach Teatr może odstąpić od najmu pomieszczeń, decyzje w tym zakresie podejmuje Dyrektor Teatru.
- Teatr może odstąpić od pobierania opłaty za najem pomieszczeń, np. w przypadku organizacji wydarzeń charytatywnych lub w innych uzasadnionych przypadkach - na pisemny wniosek zainteresowanych.
- Stawkę odpłatności za najem pomieszczeń w Teatrze określa CENNIK, stanowiący ZAŁĄCZNIK do niniejszego Regulaminu.
- Cena najmu pomieszczenia może być negocjowana.
§ 2
ZASADY NAJMU
- Poprzez najem pomieszczenia w Teatrze należy rozumieć zgłoszenie przez NAJEMCĘ chęci użytkowania tego pomieszczenia.
- Zgłoszenie rezerwacji może być dokonywane:
- osobiście i bezpośrednio w sekretariacie Teatru
- na piśmie
- drogą mailową
- telefonicznie
- Rezerwacji należy dokonać co najmniej na 4 tygodnie przed planowaną datą wydarzenia, o którym mowa w § 1 ust.3 niniejszego Regulaminu.
- Zwrot najętego przez Najemcę pomieszczenia powinien nastąpić w ciągu 30 minut od zakończenia okresu użytkowania pomieszczenia, w celu przeprowadzenia wspólnych oględzin stanu pomieszczenia i jego wyposażenia przez przedstawiciela Teatru.
- W przypadku przedłużenia czasu korzystania z pomieszczeń, płatnych wg stawek za 1 godzinę najmu, Teatr uprawniony jest do naliczania dodatkowej opłaty za każdą rozpoczętą godzinę według obowiązującego cennika.
- Faktura VAT z tytułu najmu zostanie wystawiona przez Teatr i doręczona Najemcy w ciągu 7 dni od dnia w którym odbyło się wynajęcie przestrzeni. Najemca jest zobowiązany dokonać płatności przelewem na konto bankowe Teatru: Santander Bank S.A. 92 1090 2271 0000 0005 8400 0314, w terminie 14 dni od daty jej wystawienia.
§ 3
OBOWIĄZKI NAJEMCY ORAZ UCZESTNIKÓW NAJMU POMIESZCZENIA
- Utrzymywanie porządku i czystości w trakcie trwania najmu pomieszczenia.
- Zapewnienie dozoru odzieży wierzchniej, pozostawionej przez Najemcę w wynajmowanych pomieszczeniach w trakcie trwania wynajmu lub wydarzenia.
- Pozostawienia pomieszczeń po wynajmie w takim stanie, w jakim zostały Najemcy przekazane.
- Najemca nie ma prawa przedmiotu najmu podnajmować, użyczać lub udostępniać podmiotom trzecim.
- Najemcy nie wolno w czasie najmu organizować innych imprez, niż te które zadeklarował.
- Najemca zobowiązany jest do przestrzegania zakazu palenia papierosów oraz papierosów elektronicznych w budynkach Teatru.
- Odpowiedzialność za wszelkie szkody osobowe i rzeczowe powstałe w związku z najmem, w szczególności w zakresie utraty, ubytku, uszkodzenia lub zniszczenia urządzeń, wyposażenia, sprzętu, odzieży lub innych przedmiotów, będących własnością Teatru.
- W przypadku stwierdzenia szkody lub straty wynikłej z niewłaściwego użytkowania najmowanych pomieszczeń - Teatr przedłoży Najemcy dokumentację uszkodzenia wraz z kosztorysem napraw, następnie dokona napraw zgodnie z przedstawionym kosztorysem, a kopie kosztów naprawy prześle Najemcy, który ZOBOWIĄZUJE SIĘ POKRYĆ W CAŁOŚCI KOSZTY USUNIĘCIA USZKODZENIA w terminie 14 dni od daty doręczenia noty obciążeniowej.
- Teatr nie ponosi odpowiedzialności za szkody moralne lub zdrowotne wobec uczestników najmu powierzchni w Teatrze lub wobec Najemcy.
§ 4
OBOWIĄZKI TEATRU PODCZAS NAJMU POMIESZCZEŃ
- Przygotowanie najmowanej powierzchni - zgodnie z potrzebami Najemcy - ogrzewanej, oświetlonej, posprzątanej, wyposażonej w sprzęt i urządzenia niezbędne do przeprowadzenia przez Wynajmującego wydarzenia.
- Na życzenie Najemcy - zapewnienie szatni, bufetu, służby asystencyjnej bhp i p.poż, a także obsługi widowni w trakcie najmu pomieszczeń.
§ 5
PRZEPISY KOŃCOWE
- Teatr zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian do obowiązującego Regulaminu.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 13 marca 2023r.
ZAŁĄCZNIK do Zarządzenia nr 2/2023 REGULAMIN wynajmowania pomieszczeń w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
CENNIK
- Podmioty prowadzące KOMERCYJNE działania, takie jak: koncerty, spektakle teatralne, konferencje, wykłady, spotkania, szkolenia, kursy i inne [zgodnie z §1 ust.3 Zarządzenia]:
Lp. |
Rodzaj pomieszczenia |
Cena netto minimum |
uwagi |
1. |
Duża Scena |
1000,00 |
za imprezę |
2. |
Scena Kameralna |
600,00 |
za imprezę |
3. |
FOYER Dużej Sceny |
150,00 |
za 1 h |
4. |
Świetlica, „Cegielnia”,” Bunkier” |
80,00 |
za 1 h |
- Organizacje, instytucje, stowarzyszenia, jednostki samorządu terytorialnego, inne podmioty non profit lub o statusie instytucji pożytku publicznego, prowadzące NIEKOMERCYJNĄ działalność kulturalną, oświatową - zgodnie z §1 ust.3 Zarządzenia:
Lp. |
Rodzaj pomieszczenia |
Cena netto |
uwagi |
1. |
Duża Scena |
500,00 |
za imprezę |
2. |
Scena Kameralna |
350,00 |
za imprezę |
3. |
Świetlica, Cegielnia, Bunkier , Foyer Dużej Sceny |
50,00 |
za 1 h |
- W przypadku najmu pomieszczeń w celu przeprowadzenia prób w terminie poprzedzającym wydarzenie, stosuje się odpowiednio obniżony cennik o 50 % za każdą godzinę lub miejsce wykorzystywanego pomieszczenia.
- Warunki najmu pomieszczeń w Teatrze każdorazowo określane są w „UMOWIE NAJMU” zawieranej między Teatrem a Najemcą.
- Najemca zobowiązuje się do pokrycia kosztów wszelkich uszkodzeń w infrastrukturze najmowanych pomieszczeń i wykorzystanej powierzchni - powstałych podczas wydarzeń organizowanych przez Najemcę.
- Cennik wchodzi w życie z dniem 13 marca 2023r.